Het nachtelijk stemmetje in mijn hoofd

(Never alone, always together, Black Box Revelation)

 Fuck hormoontherapie! Fuck radiotherapie! En uiteraard fuck chemotherapie, maar dat is mij gelukkig bespaard gebleven. Fuck kanker!

Voilà, dat heb ik weer eens welbespraakt neergepend. Het is het eind van de week. Blijkbaar bereik ik dan telkens zo’n bodemloze put dieptepuntje. Met felle emotiegolven.

Boos, blij, bang bedroefd. Vandaag staan alleen boos & bedroefd op het podium. Pas op, ik ben ook heel vaak blij hoor! Maar het moet gezegd, naarmate de week vordert zakt mijn energiepeil en krimpt mijn lontje. Vorige week trok ik nog de stores volledig uit het plafond. Met één krachtige, boze haal kwam de ganse rimram naar beneden. Bevestigingssysteem en al, ook wat brokjes plafond, OEPS…

Het is de vermoeidheid. Mijn nachten worden legendarisch. Ooit, ooit kijk ik hierop terug met een milde glimlach en zeg ik: ‘weet je nog, dat ik toen met slechts 2 à 3 uur slaap toch vrolijk en gezwind de dag doorkwam’? En dan kijkt mijn vriend mij meewarig aan en zegt hij: ‘je geheugen heeft een paar essentiële elementen weggewist denk ik, neem maar een slaappil vanavond’.

Nee echt, de vermoeidheid begint mij langzaamaan te nekken. Het wurgt mij sluipend, als een soort stiekeme bondgenoot van de kanker. Het maakt mij suf, geeft mij hoofdpijn, verminkt mijn geheugen, verwart mijn brein en bezoedelt mijn emoties. Fuck vermoeidheid!

Het is nochtans allemaal simpel. Want wat doe je tegen vermoeidheid? Slapen, tiens! Maar laat het nu net dat zijn dat niet werkt. Het lijkt het meest eenvoudige dat er is. Je sluit je ogen en je brein gaat op non-actief.

Zo gaat dat dus niet bij mij. In de oertijd zou ik een geweldige aanwinst geweest zijn voor de groep. Geen nachtelijke mier zou de grot kunnen benaderd hebben met mij in de buurt. Elke zucht, elk begin van beweging, elk sprietje licht, ik zou paraat staan. Dat talent komt nu niet echt van pas…

Bovendien zijn de nachtelijke prikkels tegenwoordig veelvuldiger en intenser dan een miezerige mier. Een brandende borst, pijnlijke gewrichten, een privévakantie in de tropen, lichte hoofdpijn, pffffff. Geef toe, een mens zou van minder wakker worden.

En dan dat stemmetje in mijn hoofd. No worries, het is mijn eigen stemmetje. De psychose is nog veraf. Enfin, dat denk ik toch. Ik zeg vanalles tegen mezelf. Ik denk aan de dag die komt, soms denk ik aan de dag die voorbij is. Soms maak ik plannen. Af en toe passeren alle rampscenario’s. Wakker, bangelijk wakker word ik van dat stemmetje. Het is nochtans een stil stemmetje. Het lijkt zelfs te zwijgen. Toch hoor ik het. Opnieuw en opnieuw en opnieuw. Tot ik klaarwakker ben.

Het is tijd voor vers daglicht en een nieuwe week. Alles wordt beter. Kijk, dat kan mijn stemmetje ook zeggen 😊.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog