Like a machine.

I never sleep.
The weary night.
Kills me inside.

(Papillon, Absynth Minded)

 

De waan van de nacht. Het is eens iets anders dan de waan van de dag. En akeliger, zoveel zwaarder en donkerder, zonder daglicht en zonder afleiding. Ik schat dat ik deze keer toch 2 slaaptoertjes heb gedraaid. Kon beter, maar ook geen ramp, dit is nog lang geen echte slapeloosheid, ik mag blij zijn.

Maar nu hé, hier liggen we dan weer. Een betonmolen met gedachten, zwaar en luid en hard. Zwier, wanneer zou die bestraling starten, zou ik dat woensdag al weten? Stapje per stapje hebben ze gezegd. Vermoedelijk gaat dat nog te vroeg zijn? Ik ga het toch maar aan mijn vragenlijstje toevoegen.

Zwier, ga ik dat onthouden tot morgenvroeg? Pfff, maar ik kom écht niet uit mijn bed, dan ben ik helemaal klaarwakker. Nu toch eigenlijk ook al… Maar nee, ik onthoud het wel tot morgenvroeg, zo moeilijk kan het toch niet zijn.

Zwier, wanneer zou ik terug kunnen beginnen sporten? Want als dat lang duurt, bah, ik moet er niet aan denken. En welke sporten zou ik dan al mogen doen? Hoe ga ik mij eigenlijk voelen na die operatie?

Zwier, woensdag Covid test. Hopelijk ben ik Covid free! No way dat ze die operatie gaan uitstellen, mijn rebellencellen moeten eruit, ASAP!! Ik voel een zweetvlaag opzetten. Da’s meteen al een voorproefje op de komende vapeurs…

Ondertussen komt, ik moet echt eens opzoeken wat dat betekent, alweer een liedje mijn hoofd binnen gezwalpt. ‘Vogeltje, gij zijt gevangen, in een kooitje zult gij hangen. Gij blijft hier, gij blijft hier, lieve vogel gij blijft hier’. WTF!! Wat zou dat betekenen? Wat komt dit hier doen in mijn haperend brein? Het is al een eeuwigheid geleden dat ik dit vreemde, beklemmende kinderliedje nog hebt gehoord. Het klinkt des te beklemmender in je hoofd, in het midden van de nacht. Zou er iets te vinden zijn over dit soort kleine afwijkende nachtelijke gedachtensprongetjes? Zoals je de betekenis van dromen kan opzoeken? ‘De betekenis van liedjes die je nachtelijk teisteren’. Maar ja, ik ging niets meer opzoeken… enfin, toch geen medische dingen meer. Dit is niet medisch, toch…

Zwier, nog even herhalen, welke vragen had ik ook alweer?


Reacties

Populaire posts van deze blog