I need to sleep

(I can’t get no sleep (Insomnia), Faithless)

 

Slapen is geen talent van mij. Het is iets dat ik bewonder bij anderen. Goed kunnen inslapen, ongestoord kunnen doorslapen, doorheen geluid, licht, beweging, gedachten en dromen. Dat zou ik echt zo graag willen kunnen!

Wakker liggen kan ik daarentegen als de beste. Deze nacht nog beter dan anders.

2u44…

OK, dan heb ik toch… even tellen, ongeveer 3,5u geslapen. Zijn dat geen 2 slaapcyclussen, cycli? Dacht het wel. Goh, het kon erger. Maar toch nog even mijn best doen voor een paar uurtjes erbij. Ik voel me best nog moe. Even denken, wat kan er helpen…

Echt waar, ik begin ‘Slaap kindje slaap’ te zingen in mijn hoofd, OMG!!! Heb ik vorige nacht en de nacht ervoor ook spontaan gedaan. Geen idee waar dat nu ineens vandaan komt en het helpt ook totaal niet. Integendeel, het roept vooral veel compleet idiote vragen op, het nachtelijk brein is toch iets vreemds. Is dat schaap daar alleen? Drinken schapen melk?? Of gaat het over een lammetje? Dan staat het daar dus niet alleen, maar bij de moeder. Een ooi, herinner ik mij dat nu goed? Krijgen schapen ook kanker? STOP!

Even denken, wat zijn de slaaphygiëneregels ook alweer voor het doorslapen: niet naar de klok kijken. Niet naar de klok kijken, niet naar de klok kijken.

2u59…

OK, ik moet echt slapen. Ademen is ook belangrijk. Alweer… Maar ik adem zo luid en zo vaak. Dit helpt niet. En er zijn duidelijk limieten aan hoe diep je die oordoppen in je oren kan duwen. Ik blijf mezelf horen ademen. En ik hoor het gebonk van mijn hart. Manmanman, moet dat echt zo luid zijn!

Nog een slaaphygiëneregel: opstaan en 20 minuten iets anders doen. Pffff, ik ben daarnet al naar het toilet geweest. Moet ik nu alweer uit bed stappen. En wat ga ik dan doen? Verder piekeren op een stoel? Een boekje lezen? Wat werken. Nee hoor, ik blijf wel liggen. Fuck de slaaphygiëneregels!

Is er niet nog iets dat ik heb onthouden van wat ik gelezen heb over de slaap opnieuw vatten? Och ja, mindfulness, het hier en nu. Soit, ik lig hier nu toch eyes wide shut te malen, ik kan het maar nog eens proberen. 5 dingen voelen, 5 dingen horen, 5 dingen euh… zien? Ja, dat was het.

OK, ik hoor toch al vanalles, laat mij daarmee starten. Die oorverdovende ademhaling, dat irritante gebonk van mijn hart, het gegons van mijn bloed in mijn oren, STOP, genoeg…

Volgend zintuig, voelen. Niets, oh dat valt mee. Even een sprongetje naar ‘zien’ dan maar. Brrrr, onvoorstelbaar welke spoken je achter gesloten oogleden kan zien, ik zie ook dat schaap met witte voetjes. En ondertussen voel ik overal jeuk. STOP

3u23, de nacht is nog jong. Als ik wil kan ik nog zeker 4u slapen. Hoe zit dat met die slaaptrein? Is het niet zo dat je eigenlijk een volledige slaapcyclus moet wachten voor je weer op de slaaptrein kan stappen? Ongeveer 2 uur dus als ik mij goed herinner. En ik was iets voor 3 wakker… Ik heb dus nog veel tijd om wat verder te malen.

Piekeren. ‘Schrijf je piekergedachten op en steek ze in een doosje’. Wat doet een mens in hemelsnaam nadien met dat doosje vol zorgen? Dat wil je toch NOOIT openmaken, met al die donkere, nachtelijke gedachten? Is dit nu metapiekeren, piekeren over het piekeren? Ik doe het in elk geval wel goed denk ik. Er zit een aardig tempo in, ondanks het nachtelijke uur, en best wel wat variatie.

4u16, de slaaptrein laat nog even op zich wachten.

Hoe zou dat nu gaan met die foute cellen? Blijven die zich supersonisch snel vermenigvuldigen ondertussen? Of valt dat allemaal wel mee? Ik moet ongewild denken aan Battlestar Galactica, of is het Aliens, allez ja, zo’n spacefilm, ik ken er niet zoveel. Maar waar die buitenaardse monstertjes in het lichaam van de gastheer of -vrouw zich een weg naar buiten banen. STOP! Damn, waar is dat doosje…

Nog even die mindfulness proberen? Nee, dank je. Ik heb nog steeds jeuk.

4u47

Een slaapliedje? Ik ken er eigenlijk geen, behalve dat met dat melkschaapje. To do voor morgen: slaapliedjes opzoeken. Neutrale, saaie slaapliedjes, die geen vragen oproepen. Moet ik wel onthouden. Ik ben nu toch héél erg wakker. Misschien toch even opstaan? Bwa, dan mis ik misschien de volgende slaaptrein. Hoe laat is het ondertussen…

4u53

Deze trein heeft wel ergerlijk veel vertraging. Zou een gebrek aan slaap nu extra nadelig zijn? Mijn lichaam heeft vermoedelijk wel extra energie nodig. En dus voldoende slaap om te recupereren. Ik MOET slapen. NU.

4u54

Pffffffff

5u25

Ik heb het gehad. Het is zo goed als ochtend nu. Tijd voor een frisse kijk op de nieuwe dag, wat afleiding, iets leuks doen.

Slaapbalans als ik het wat afrond: 4u. Ach, dat is zo slecht nog niet! 


Reacties

Populaire posts van deze blog