Enough

(Envoi, Absynth Minded)

 

Daar zit ik dan. Broek op de enkels. Op de pot. In de damestoiletten van het ziekenhuis.

3 stroompjes tegelijk. Ik blijf maar huilen. Tot het stopt.

Ik snif nog even na, realiseer mij hoe dit eruit ziet en begin te lachen. Terwijl de tranen toch terug beginnen stromen. Genoeg, genoeg…

Een uur geleden stapte ik hier binnen met een positief gevoel. ‘Ik kom even luisteren naar de resultaten van de borstpunctie. Uiteraard gaan ze mij zeggen dat alles OK is, dat de lichte ongerustheid van de afgelopen dagen voor niets is geweest. Het ‘dense weefsel’ was gewoon een clubje onschadelijke cellen, geen zorgen… ‘

Maar dat was het dus niet. Ik vond al dat de verpleegkundige een heel lange inleiding deed, een aanloop nam als het ware. En dan plots ‘ik heb slecht nieuws’. Damn, fucking shit kak kankercellen.

Het moest even zakken het bericht, een weg vinden in mijn brein. “Name it to tame it” had ik onlangs nog gehoord in een webinar over stress. OK: verdriet, angst, boosheid, angst angst angst. Bon, duidelijk, en nu? Ach ja, de 2e stap was ‘keep breathing’. Laat ik dat ook maar even doen… Het hielp wel. Ik bleef focussen op mijn ademhaling terwijl de verpleegkundige en haar stagiaire mij ietwat ongerust bleven aanstaren. “Gaat het? Wil je een glaasje water”? Een zakdoekje volstond. En er stond een goed gevulde doos klaar. Herpakken: angst, check, blijven ademen, check. Ik kon weer even focussen.

Al mijn zintuigen stonden op scherp tijdens de toelichting. Heel vreemd, er leek een soort superefficiënt robotje geactiveerd in dit angstige lichaam. De robot kon zelfs vragen stellen en de antwoorden onthouden. “Optie 1 in de algemene behandeling is hormoontherapie” somde de verpleegkundige op. “Aaaargh”, gilde mijn zoogdierenbrein, “20kg extra, red & puffy smoeltje, vermoeidheid en humeurigheid. Tot daar mijn relatie, tot daar mijn leven.“ De robot was even afgeleid en miste een stukje over de chemotherapie. Maar dat wou ik misschien ook even nog niet horen. Genoeg, genoeg…

Weer even herpakken: boosheid, check, blijven ademen, check.

“Wat? Borstbesparing? Je snijdt toch gewoon alles weg!?” dacht ik terwijl de mogelijke behandelingswijzen verder werden opgelijst. Mmmm, blijkbaar niet de meest genomen piste. Ik liet het maar gewoon even passeren, er is later nog tijd om hierover in discussie te gaan…

 

En dan zit ik daar. Op dat toilet. Tussen tranen en gedachten en angst angst angst. Tot ik mijn tranen weg dep met eco toiletpapier. Het schuurt op mijn betraande wangen. Genoeg, raap jezelf bijeen, stap uit dit hokje en fatsoeneer je. De spiegel boven de lavabo blikt verdrietig terug. En daar zijn die red & puffy wangen al, is dat niet wat vroeg? Maar hé, één van de miskende voordelen van het mondmasker: het maskeert als de beste. Voilà, ik zie er stukken beter uit met alleen die roze oogjes. De alcoholgel die ik nog op automatische piloot gebruik bij het verlaten van mijn huilschuilplaats schiet in mijn neus en doet aan andere problemen denken. Weg uit dit gebouw. Genoeg, genoeg.

Reacties

Populaire posts van deze blog